Thursday, September 22, 2011

هلترسکلتر ِ بیتلز


آن‌چه در مورد هلترسکلتر باید بدانید در وهله‌ی اول معنی‌ش است. هر چند معنی‌ای که ابتدا به ساکن هلتر‌سکلتر به ذهن متبادر می‌کند هرج و مرج است اما در واقع منظور مک‌کارتنی سرسره‌ی مارپیچ بوده، یا دست کم با استناد به متن ترانه می‌توان چنین ادعایی را مطرح کرد. متن ِ ترانه و همچنین موسیقی و تنظیمات همه از مک‌کارتنی بوده، مشخصاً دارم می‌گویم که جان لنون این‌جا نقش هویج را بازی می‌کرده. هلترسکلتر پدرجد موسیقی هوی متال به شمار می‌آید و از بدو تولدش -مثلاً- حادثه آفریده. اما چرا پل مک‌کارتنی تصمیم می‌گیرد چنین چیزی را بنویسد و تولید کند؟ او این تصمیم را بعد از خواندن مصاحبه‌ای با پیت تاونشند از گروه د هو می‌گیرد. پیت تاونشند در مورد آهنگ د هو یعنی من تا مایل‌ها می‌توانم ببینم، گفته بود که این زمخت‌ترین و کثیف‌ترین آهنگ راک‌اند‌رولی است که تا به حال د هو ساخته و بعد پل‌ مک‌کارتنی تصمیم گرفته بود که بدجنس‌ترین، پرسرو صدا‌ترین و عرقی‌ترین آهنگی که می‌توان  را بنویسد. مک‌کارتنی در 2008 به مجله‌ی موجو گفت پس تصور اون‌ها از کثیف‌ترین این بود؟ خیله‌خب اونا می‌تونن به اون چه که ساختن بگن کثیف‌ترین ولی ما هم کار خودمونو می‌کنیم. من رفتم به استودیو پیش بچه‌ها و گفتم ببینین من اینو ساختم اما پیت این رو گفته و من می‌خوام گندش رو در بیارم. بیشتر از هر چه، مک‌کارتنی قصد داشت تا جواب نقدهایی که بیتلز را به  نوشتن ترانه‌های مکش مرگ ما متهم می‌کردند، یدهد. این آهنگ برداشت‌های متعددی داشته، یکی از برداشت‌ها بیست و هفت دقیقه طول کشید و دیگری به قدری سنگین پیش می‌رفته که اواسط ضبط رینگو استار درامر گروه استیک درامز را پرت می‌کند و داد می‌کشد انگشتام تاول زد. این عبارت استار در نسخه‌ای که در آلبوم اصلی به کار رفته البته موجود است. لنون در مورد هلترسکلتر گفته این ترانه به هیچی ربط نداشت، علی الخصوص به من. کاملاً برای پل بود.
در دسامیر 68 - اگر می 68 بود مجبور بودم الکی سلام کنم به یک عده- چارلز منسن این آهنگ و مابقی ترک‌های وایت آلبوم را می‌شنود و از آن‌ها احتمال وقوع یک جنگ نژادی خونین در آینده‌ای نزدیک را پیش‌بینی و تفسیر می‌کند. در این‌که منسن خل بوده شکی نیست، اما بدبختی این است که او هم مثل همه‌ی ما فالوئرهایی داشته است که به عباراتش لایک می‌دادند. منسن بیتلز را مثل چهار فرشته‌ی وعده داده  شده در کتاب عهد جدید - همان انجیل -  می‌دید و آهنگ‌های آنان را هم بشارات ِ غیرزمینی می‌دانست. لنون در 1971 در این خصوص به مجله‌ی رلینگ‌استون گفت ما سر این قضیه که طرفدارها می‌نشستن و از توی آهنگ‌های ما مفهوم استخراج می‌کردن و تفسیر می‌کردن حسابی تفریح می‌کردیم، منسن هم یکی از همونا بود. خصوصاً جوون‌ها و روشنفکرها ما رو موظف می‌دونستن که حتماً چنین چیزی رو در ترانه‌ها بگنجونیم ولی آخه تو رو خدا چاقو کشی چه ربطی به هلترسکلتر داره؟ من خودم درست به کلمات گوش نمی‌دم، به نظرم سر و صدا میان.
اما چرا از منسن گفتیم؟ منسن و گروه فالوئرانش به نزدیک سیمی ویل در کالیفرنیا می‌روند و شارون تیت هنرپیشه و همسر رومن پولانسکی را در خانه‌اش در حالی که حامله بوده سلاخی می‌کنند و روی در و دیوار خانه با خون می‌نویسند خوک‌ها - آهنگی از وایت آلبوم، ساخته‌ی جرج هریسن-  و هلترسکلتر، که البته دومی را با املای غلط می‌نویسند که دیگر معنای سرسره نمی‌داده بلکه همان هرج و مرج را می‌رسانده. رومن پولانسکی تا مدت‌ها مشکل روحی پیدا می‌کند و به خاطر این که بر مشکلات روحی‌اش فائق بیاید با هر کس که می‌تواند می‌خوابد و در این بین به برقراری ارتباط با کسی که صغر سنی دارد - هه هه- متهم می‌شود، که دیگر خودتان لابد می‌دانید بقیه‌اش را.
مک‌کارتنی در گرمی چهل و هشتم هلترسکلتر را اجرا کرد و قبلش تاکید کرد می‌خواهم این‌جا راک اجرا کنم. در ورژن اصلی مک‌کارتنی نواختن لید گیتار و لید وکال را بر عهده دارد، لنون بک‌وکال است و بیس شش سیمه هم روی دوشش است، ریتم کیتار را جرج هریسن می‌نوازد و رینگو استار هم دارمز می‌نوازد.

× چاپ شده در شهروند دیروز - دروغ محض-
پی‌نوشت: ندارد.

No comments:

Post a Comment